Mijn eerste weekend

13 februari 2012 - Paramaribo, Suriname

Mijn eerste weekend - maandag 13 februari

Zozo. Ik heb jullie de eerste dagen beschreven. In de hoeveelheid werk die ik te doen heb op mijn stage is niet veel veranderd, maar wel een béétje. Ik krijg nu meer brieven om op te stellen, meer informatie uit dossiers en op die manier leer je beetje bij beetje – vooral niet te veel in een keer – wat te doen en vooral hoe het te doen. Ik zal jullie dit even uitleggen aan de hand van 2 voorbeelden.

Allereerst heb je enorm je best gedaan de hele week om 2 ingebrekestellingen te schrijven, wat natuurlijk waanzinnig moeilijk werk is na 3,5 jaar rechtenstudie, en heb je vervolgens óók nog een adviesbrief geschreven voor de betreffende cliënt, en óók nog extra research gedaan naar artikelen uit het recht zoals dat hier bestaat. Toch? Je wilt nou eenmaal een wit voetje halen bij de baas, dus ga je extra je best doen, nog meer werk doen dan al van je gevraagd wordt en dat ook nog eens in die uren die je op kantoor zit waarin je het al zo overvol druk hebt. Anyway, ik heb dus even wat extra werk verricht (ik zit 7,5 uur op kantoor, daarvan werk ik er ongeveer 2). Dan wordt je bij de baas geroepen. Eerst krijg je te horen dat het te lang geduurd heeft – huh wat? Ik was de eerste dag al klaar maar toen had ú geen tijd, net als de rest van de dagen – om vervolgens te horen te krijgen dat je de opdracht niet begrepen hebt – maar er staat hier toch dat ik 2 ingebrekestellingen moet maken? en ik heb wat extra werk gedaan.. – omdat je een adviesbrief heb geschreven. Wat blijkt? Ze heeft alleen het eerste blaadje van de stapel gelezen en daaruit geconcludeerd dat dat dan wel zou zijn wat je in 1 (één) week gemaakt hebt.. Anyway, nadat je vertelt hebt dat er nog meer blaadjes zijn en je óók die adviesbrief hebt geschreven, omdat dat misschien handig is – je weet wel, meer informatie toch – heb je kennelijk de opdracht toch wèl begrepen en kan die zo de deur uit. Moet er nog wat verbeterd? Nee, je hebt het uitstekend begrepen! (heuh?)

Het tweede voorbeeld dat je hier vooral niet te veel in een keer doet is het feit dat ik deze Reislogger berichten op mijn werk typ, en ze absoluut niet aan de korte kant zijn, zoals ik iedereen had beloofd toen ik zei dat ik een Reislogger had. Sorry daarvoor – maar mijn tijd moet ook gevuld worden!

Het laatste bericht is van donderdag 9 februari, nu is het maandag 13 februari – veel is er dus ook niet gebeurd..

Vrijdagochtend zou ik vroeg naar de vreemdelingendienst gaan. Om half 9 belde taxi oscar dat hij toch later kwam – vond ik niet erg toch? – want nu kon hij nog even iemand anders afzetten en liep zn route beter. Nee hoor, vond ik niet erg (lachende smiley). Om half 10 kwam taxi oscar, kwart voor 10 was ik bij de vreemdelingendienst waar ik Ricky tegenkwam die al vanaf 7 uur bezig was – die blijft ook langer – en om 10 uur reed ik weer met taxi oscar weg. Oscar moest nog even naar de Hermitage Mall om te pinnen, naar de bouwmarkt om een doucheslang te halen en naar een rotishop. Ik had niks te doen toch? Dan kon ik wel even mee. Dus dat deed ik! Het was allemaal erg leuk en gezellig, om 12 uur was ik thuis en om half 1 zat ik mijn roti te eten. Heerlijk! De hele dag heb ik niks gedaan. ’s Avonds op tijd naar bed gegaan en zaterdag op tijd weer opgestaan.

Zaterdag een beetje gewassen en opgeruimd en om kwart over 12 gingen Ricky en ik richting inkopen, Fiona en Nadia om vervolgens om half 2 op de BBQ te verschijnen die om 1 uur zou beginnen maar waar nog niemand was – Surinaams… De BBQ was ontzettend gezellig, veel leuke mensen gezien en ontmoet, en daarna naar een danstentje en vervolgens om half 2 naar een verjaardag van de broer van een Surinaamse man die ook op de BBQ was. Geweldig leuk was die verjaardag, hele familie was er – broers zussen ooms tantes opas omas kinderen neefjes nichtjes – de hele reutemeteut. Wij waren emt 5 blanken mee, en ook de enige blanken. Er zijn wel 6 surinamers naar me toe gekomen met: “Maak het je thuis! Als je wat wil drinken kan je het halen of zal ik wat voor je halen? De bar is open en gratis, ook voor jullie!” en wat voelde ik me ook thuis! Geweldig was het.

Om kwart over 3 bracht Patrick me thuis. Heerlijk geslapen en zondag weer om half 10 opgestaan. Gestreken en gelezen, over the hedge en ratatouille gekeken op tv, stukjes voetbal gekeken en boodschappen gedaan. Het was een fijne en rustige zondag. Om half 10 lag ik lekker in mijn bed, 10 uur licht uit en slapen en vandaag pm kwart over 6 weer eruit.

Na werk ga ik een fiets huren, maar dat wil niet zeggen dat taxi oscar me niet meer naar werk brengt! Misschien iets minder maar nog steeds wel af en toe (lachende smiley) – het is gewoon gezellig.

Vandaag ging Ricky niet mee met de taxi dus dan mocht ik ook wel 3,75 SRD betalen, de helft van normaal, want nu was Ricky toch niet mee? Ik heb hem vriendelijk toegelachen en de 7,50 SRD in zijn hand gedrukt. Is die nou helemaal betoeterd?

Verder ben ik waanzinnig verkouden, ik dacht dat het over ging maar het is in volle hevigheid teruggekomen/verergerd. Ik denk dat ik zo na werk met de fiets naar huis ga en dan direct onder de wol kruip na een glas kokend water met citroen.. Het moet nu wel echt over gaan!

Later meer!

Xx Lies

1. Viv:
    14 februari 2012
    Het verhaal wordt een stuk leuker met de omschreven smileys jaja! :D Heel grappig geschreven weer, ontzettend sarcastisch, maar dat maakt 't wel leuk ;) Je leert steeds meer en dat proces omschrijf je leuk hihi. Gezelligheid ook nog eens!
    Succes met die verkoudheid... :S
    Xx
  2. Hanneke:
    15 februari 2012
    Haha, leuk!! (lacht) :P

Kus!
  3. Jan:
    16 februari 2012
    Leuk verhaal Lies! Wat een leuke dingen in zo'n korte tijd! Ik had het zelfde in Afrika hoor. Hadden Roger en ik ook een opdracht in 2 weken af, die voor 2 maanden gepland stond:). Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Je zal het nog wel even uithouden daar:). Veel plezier!

Kus
  4. Joos:
    19 februari 2012
    Hè zus! Ik zie het allemaal voor me!
    Fijn dat je het leuk hebt en dat je wat leuke mensen daar ontmoet !
    Die rust op je werk moet je maar van proberen te genieten ! En je leert er zeker van ( knipoogt smiley)!

Ik ben weer terug van n weekje wintersport. Morgen vrije maandag dus
    Misschien kunnen we wel weer even skypen! Ik app je wel!

Liefs ( kus smiley) Jo