Wes was hier!

29 maart 2012 - Paramaribo, Suriname

Nog 5 weekjes.

Oh wat is er veel gebeurd!

Nou, mijn fiets heb ik teruggehad, dat was geen probleem. 5 meter fietsen en ik had een lekke band, maar ook die is gratis en voor niets gerepareerd, altijd fijn!

20 maart is wes aangekomen, en we hebben zoooveeel gedaan!! Natuurlijk al de plekken van Paramaribo laten zien en meer. We hebben de auto absoluut goed gebruikt! Ik ga dat hier allemaal niet beschrijven, maar we hebben ongeveer alles met onze roze opgepimpte toyota yaris gedaan die we woensdag meteen zijn gaan huren. De auto ten top!

Donderdag hebben we Kaaimannen gevangen – zie ook facebook en e-mail aan familie – in een ongelooflijk muggenfestijn, bootjes over land getrokken omdat het kanaal niet doorgegraven was, om op die manier toch door te kunnen varen, we hebben in het casino gespeeld – de een als faler, en de ander als winnaar –. We zijn gaan stappen in Havana Lounge, was erg gezellig.

We zijn wat gaan drinken aan de rivier met Maurice, Asintho, Jozefien, Julie en Danielle, wat echt heerlijk was onder de bomen aan een stenen picknicktafel. We hebben op vrijdag een dag vrij genomen.

Op zaterdag zijn Wes en ik met Jelle Nadia en Renee naar brownsberg gegaan wat een geweldig heftige tocht was. Ongelooflijk warm, af en toe stijle stukken, maar je ziet echt het land. Wat is dat mooi, 2 watervallen hebben we bekeken, 1 daarvan hebben we bezwommen, de Ireneval. De Leoval heb ik niet helemaal van dichtbij gezien, dat was zo stijl naar beneden en ik had het zoooo heet dat ik dacht – die berg kom ik nooit meer op. Dus ik heb met Wes en Nadia boven gewacht. We hadden een onwijs leuke gids, Ryan, en Jelle was de scoutingbegeleider. We hebben apen gezien, gifkikkers en felgekleurde rupsen als ook geweldig grote vogels en hele mooie vlinders. We waren rond 9en thuis en zijn 's avonds naar casino tropicana gegaan met Renee, wat ook een hele gewaarwording was. Het was vooral erg goed verlicht. Eten en drinken is hier in het casino gratis :) om 2 uur gingen Wes en ik weg, we gingen nog eten bij de waterkant en reden toen in onze rose opgepimpte toyota yaris terug naar de Wakibasoestraat. Net aangekomen ontvingen we een sms van Renee. Ff teruggecrossed om hem te halen. Wat rijdt de auto zalig en wat is het lekker om met de auto te gaan zonder de taxichaffeur te moeten betalen!

Op zondag zijn Wes en ik met Nanice, Renee en Esme naar Domburg gegaan, echt leuk om een klein gemeenschapje, dorpje, te zien met een mooi gezellig pleintje van zand aan de rivier, en mooie palmbomen. Een echt surinaams marktje was ook present. Vervolgens zijn we doorgereden naar Colakreek met een omweg van een uur of 2, maar het was een mooie route en toch de moeite waard om naar Colakreek geweest te zijn! Zwart water, echt een oordje met hutjes, picknicktafels en gewone bankjes. Met douches die warmer zijn dan hier thuis.

We zijn toen om 6 uur naar White Beach gereden waar we hebben overnacht. We waren de enigen daar, waarschijnlijk omdat het zondag was, maar juist daarom ook wel heel erg leuk. Wes en ik zijn ’s avonds nog eten gaan halen bij een Warung met de deur op dubbel dubbel slot en de ramen dicht en op slot omdat White Beach geen eten meer had! Nog even tussenstop bij de cdwinkel gemaakt, want de radio doet het niet buiten Paramaribo. Bob Marley it is! Lekker bami nasi gehaald en dat in onze hut op White Beach opgegeten. Een angstaanjagend detail… ER WAREN ECHT HUUUUUUUUUUGE KIKKERSSSS!!! Op een gegeven moment onze hangmat ingekropen, welke natuurlijk héél hoog hing – zo hoog kunnen die kikkers niet springen hoor – wat dan nu mijn eigen eigen hangmat is :D:D en de volgende ochtend lekker op het strand gaan liggen, zwemmen en chillen.

Rond een uur of 2/3 zijn we teruggereden op de maandag en hebben we nog een beetje genoten. Wes en ik zijn om 6 uur in slaap gevallen en werden pas de volgende ochtend weer wakker. Het was zo leuk maar zo vermoeiend! En wat hebben Wes en ik gek lopen doen haha in onze roze opgepimpte toyota yaris – onze passagiers moeten wel gedacht hebben!!

Dinsdag weer gewerkt en salsales gehad, we wilden daarna gaan eten waar ik met een tante van pa lekker gegeten had, maar nadat we eerst 45 min omgereden hadden – google maps is hier nog niet wat het in NL is – bleek die dicht te zijn. Nog even controleren op het kaartje of dit echt het adres is.. oh de openingstijden staan erop! Vrijdag zaterdag en zondag. Dom. Maar toen zeker niet minder lekker gegeten in het nr 1 restaurant van paramaribo, d’optimist. Oh oh oh, biefstuk met pasta en lekker! Lekker! Ai, zo lekker heb ik nog noooooooooooooooooooooit gegeten! ’s Avonds met Jelle en Nadia even naar het casino geweest. Op tijd lekker het bed in gedoken.

Woensdag – gister – zijn Wes en ik met Paulette naar een Hollandspartyy geweest waar niemand was :) nog nooit zo;n lege club gezien - Bar en Boos is er niks bij. Maar daarvoor zijn Wes en ik met onze opgepimpte roze toyota yaris en Mr Jelly naar Groningen gereden wat ook zeker de moeite waard was! Mooie route en geweldig leuk zo’n dorpje! Zo leven de mensen hier nou ècht – ja? – jaha.. Al zingend en swingend in de auto hebben we genoten van de natuur van dit mooie land. Buiten paramaribo – das de place to be!

Nou dat was eigenlijk alles in een notendop. Vandaag is Wes weer vertrokken nadat we bij het vat hebben gegeten, ik een broodje frikandel met patat en Wes een saoto soep. Ik ga Wes echt enorm missen, wat was het leuk en wat een gekkenhuis!!! Geweldig!!

Westy, als ik wat ben vergeten moet je dat maar even in een reactie aanvullen – er is zoveel gebeurd. In ieder geval bedankt voor de geweldige dagen! :) het was echt super met je, het was bijna vakantie! (ik heb wel gewerkt hoor, voor de mensen die denken dat dat niet zo was ;) iedere ochtend gewoon tussen 7 en half 8 op)

Dit weekend komen er nieuwe stagiaires in huis, dus het gaat druk worden. Volgende week komen pa en Jan, dat gaat waanzinnig geweldig worden! Dan gaan we diep diep de jungle in!! Ik heb er echt zin in – de opstapjes heb ik nu wel gehad!

Xx Liefs Lies

P.s. fotos met algemene indruk komen gauw, maar ik heb bijna 1000 fotos van afgelopen week, dus moet het even uitzoeken :) xx

1. Joos:
    30 maart 2012
    Wat een leuk enthousiast verhaal, zus !!! Dat je het geweldig gehad hebt, dat springt er vanaf ! Heel leuk en erg leuk om zoveel van Suriname gezien te hebben. Het lijkt me een heel bijzonder land. De jungle volgende week met papa en Jan zal vast ook een ervaring opzich worden. Ik wacht nu al met smart op dat verhaal ! Haha.. Geniet nog maar even van een rustiger weekje tussendoor, en hopelijk heb je t bij je (nieuwe) stage ook naar je zin!

Liefs, Jo
  2. Jan:
    30 maart 2012
    YES, wat een leuk verhaal. Ben je al rijk? Het woord casino komt namelijk wel vaak voor in je verhaal?:) En restaurants die dicht zijn:P..
    Ik heb er ook enorm veel zin in!!
    Nog maar een paar nachtjes:)

Kus
  3. Wes:
    30 maart 2012
    Het was een veel korte maar wel echt een geweldige tijd!! :)) Inderdaad heel veel gedaan en super veel lol gehad! De auto was echt the bomb!! Dikke sound en een echt soort van Surinaams pimp my ride bakkie! Beetje heel erg fout dus.. :) Gelukkig hadden ze bij inname van de waggie niet naar de onderkant gekeken haha :))
    En als faler in het casino was ik duidelijk winnaar! :( Met jou wil ik vaker naar het casino, wat heb jij een geluk zeg! haha
    Ik heb echt genoten van alle uitjes die we gemaakt hebben ook al ging het een paar keer mis de goede weg te vinden hihi :) En peepz moeten echt gedacht hebben dat we een stelletje gekke personages zijn haha.
    Je bent echt mijn maatje geworden en ik ga jou ook erg veel missen Lize! :) XXX
  4. Wes:
    30 maart 2012
    En hoe gaat het met onze komkommermanneke? :p
  5. Donica:
    31 maart 2012
    Mamaaaa! :D Aaaah dit klinkt als het beter werk :p Super gaaf! Over hier is natuurlijk ook weer vanalles te vertellen, maar dat mail ik je nog! :) Geniet ervan! :D Mis joe! Xxxxx
  6. Mama:
    3 april 2012
    Lief Lieske Su,
    Geweldig zeg, wat een feest daar in Suriname !! En wat een leuke foto's. De tijd vliegt voorbij he? Nou over twee dagen zijn papa en Jan er en gaan jullie hopelijk ook dik genieten, doe je voorzichtig met je vader en broer, maak het niet te gek, ik wil ze graag weer terugzien!
    Liefs xxxxxxxxxxxx