Lize zit niet stil

24 april 2012 - Paramaribo, Suriname

Jajaja Pa en Jan waren nog niet weg of ik zat alweer in de bus naar Nickerie! Donderdagavond eerst nog even genoten in de Havana Lounge, en toen vrijdagochtend naar Nickerie, en dit is het verhaal::

Het weekend (13 t/m 16 april) lekker naar Nickerie geweest.

Vrijdag gingen we om half 10 de deur uit na een avond stappen (half 6 thuis), zeer zwaar. Waren we (Renee en ik) bijna bij de P.N.-bus (Paramaribo-Nickerie, een ov bus), was Renee zijn iPod vergeten - Renee zonder iPod = niet gezellig, dus weer terug naar huis

om de iPod van Renee op te halen. Dit allemaal in zeer relaxed Surinaams tempo.

Om 11 uur zaten we in de bus, welke pas vertrekt wanneer deze vol is. Om 1 uur was het dan zo ver! We reden, rise and shine, op

weg naar Nickerie. Na een "Nou, dit is nog prima te doen naast 2 ielige soldaatjes op de achterkant van een gloedjenieuwe ov-bus",

verging het lachen ons wel toen we op 'de' weg kwamen. Een grote hobbel half geasfalteerde met vooral veel stenen - weg.

Half vliegend door de bus, pompelmoes en watermeloen, pistachenoten etend en cola/water drinkend, waren we na 4 uur (om 1700)

in Nickerie, waar we ons al heeeel lang op hadden verheugd want na 1,5 dag het boekje gelezen te hebben gingen we het duidelijk druk krijgen!

Dit viel tegen toen we de bus uitstapten. De markt was leeg en verlaten, de warungs en rotishops waren dicht, en taxichauffers kwamen als een soort bijen op de honing af op de bus, en riepen al door de raampjes: "Taxi taxi?" Als je niets zei bleven ze roepen, en als je "Nee" zei dan kreeg je: "Waar moet je zijn? Hotel de Vesting? Ik breng je ik breng je". Waarna we na zeer chaggerijnig kijken richting de Vesting zijn gelopen, aangezien dit zo'n 5 minuten wandelen was. Op Surinaams tempo misschien 10.

Daar gearriveerd bleek het een nogal oud, weinig onderhouden, meer in het kader van een hostel, hotel te zijn, met een piepkleine tweepersoons kamer en een vrij ruime badkamer (lijkt Oxford wel!). De kamer was airconditioned, dit was echter de tweede nacht niet van toepassing, aangezien die het toen niet deed. Maar het was erg gezellig, en heel fijn om onder een deken (want lakens hadden ze niet?) te slapen.

Alles was in ieder geval schoon, tsja, wat wil je voor omgerekend 10 euro p.p.p.n.

Die avond hebben we lekker bij Residence Inn BBQ gegeten met patatjes en de alom bekende koolsalade. Heerlijk :)

Verder nog even Bingo in het casino gespeeld, we hadden biiijjjna Bingo, maar net niet.

Zaterdagochtend ging de wekker om 6 uur, want volgens het boekje moesten we wel om 6 uur daar zijn, anders waren de meeste kraampjes al weg. Toen we aankwamen was er wel wat, vooral kooien met kuikentjes (aaaahw) maar nog niet heel erg veel. Wat wel erg leuk was, was dat de vis net gevangen was, dit bootje bij de markt aankwam en deze vis vervolgens op de marktkramen werd gelegd. We zijn rond een uur of 7 half 8 maar weer terug gegaan naar ons luxe hotel en hebben nog even doorgeslapen tot 10 uur. Toen zijn we weer naar de markt gegaan en hebben we pizza als ontbijt gegeten, lekker lekker! De markt was nu wel heel druk en leuk!

Verder zijn we toen bootjes gaan kijken bij de backtrack, waar gesmokkeld wordt van en naar (voorheen Brits) Guyana. We wilden ook met een bootje gaan maar ik vond het toch wel eng met dat bootje over die rivier en Renee heeft een single entry visum, en straks kwam die niet meer terug! We hebben dit daarom maar achterwege gelaten en genoten van de zon, de rivier en de wind op de dijk en het geweldige uitzicht. Toen zijn we naar 'de Zeedijk' gegaan, hier hebben we de zonsondergang gekeken. Dit is geweldig mooi. Als je daar zit is rechts de zee, en links de monding van de Nickerie-rivier die tussen Suriname en (Brits)Guyana loopt. De zon gaat achter Guyana onder.Wat een geweldig mooi uitzicht. Ik heb heel veel foto's genomen maar zo mooi kun je het niet vastleggen..

's Avonds was er zaterdag op het brasaplein ('het' plein van Nickerie waar ook de centrale markt is) een BBQ georganiseerd door/voor het dorp.

Er was eigenlijk niemand haha behalve de mensen die het organiseerden. We hebben daar BBQ gegeten - kippenpoot, kippenborst, patat. Toen zijn we een half uur gaan slapen want we waren zoooooooo moe, en dan zouden we naar een feest aan de overkant van de Vesting gaan; een soort schuurfeest. We werden alleen pas om 01.00 wakken in plaats van 21.30, maar dat geeft niet, want die feesten beginnen toch altijd laat. We gingen er dus alsnog heen, en Renee en ik waren een attractie voor de Surinamers. Ze waren allemaal erg ontzet dat er bakra's (blanken) waren, niet alleen op het schuurfeest, maar uberhaupt in Nickerie, en ze vonden het echt waanzinnig leuk! We hebben erg gelachen. Om 04.00 een stukje kipworst gegeten, zeer pikant, en lekker naar bed gegaan.

Zondag zouden we teruggaan naar Paramaribo, maar de relaxheid van deze stad, Nickerie, beviel ons wel.. Even totale rust aan ons hoofd. Met tegenzin pakten we de spullen en vlak voor we weg wilden gaan ging de telefoon! Mijn baas belde dat ik maandag niet hoefde te komen, want vanwege de inbraak de donderdag ervoor moest ze nieuwe telefoons kopen, die waren gestolen.

Dus we hebben een hotel met zwembad geboekt voor euro 7,50 p.p.p.n. inclusief ontbijt. Deze had geloof ik 2 hele kamers waar we uit konden kiezen, de rest van de kamers waren kapot. Nadere informatie volgt.

We hebben vervolgens een taxi genomen, na een hele omweg naar een autoverhuurbedrijf die bij aankomst 100 SRD duurder bleek te zijn dan aan de telefoon gemeld,  naar de backtrack en hebben we gewandeld  naar de Zeedijk (5,4 KM!!!). Toen we aankwamen bij de Zeedijk nadat we een heleboel mooie vogels hadden gezien en van de geweldige natuur hadden genoten en de rivier waar we langsliepen hebben we bitterballen gegeten met cola zero op een balkon, zodat je over de dijk naar het water kon kijken. Hier hebben we heerlijk gechilled. Vervolgens taxi weer gebeld, lekker 'thuis' omgekleed, en hebben we bij Thien Thien gegeten, een erg achterstallige Chinees maar met waanzinnig lekker eten! Zo zie je maar weer, niet alle pracht zit aan de buitenkant!

Nog een Bingootje geprobeerd, niet gelukt, en lekker gaan slapen. Volgende dag, maandag, uitgeslapen, broodje ei met kaas op de kamer (we waren ook de enige gasten) en met de bus terug naar Paramaribo. Deze zeer vermoeiende rit begon om 13.00 met een uit-elkaar-vallende bus - de heenreis was als een zonnetje gegaan als je kijkt naar deze reis. Alles piepte en kraakte, het was geen gehoor, maar puntbaardje trapte maar door, met een slinger in het wiel, en een kurk op het ventiel, zo was puntbaardjes fiets, maar tevens ook deze bus, mobiel. Gelukkig klapte de band niet ;) We kwamen om 18.15 aan en konden ''Stop" roepen en de bus stopte praktisch voor onze deur - lekker niet op Oscar hoeven wachten ;)

Dus dat was dat.

p.s stage gaat goed, het was vandaag echt super druk en het was leuk er weer te zijn. Morgen moet ik de website bij gaan werken van de stichting, daar is veel vraag naar.

De rest van de week eigenlijk weinig interessants gedaan. Lekker bijgeslapen van het weekend en weer hard gewerkt. Donderdag naar American Reunion (film van American Pie) geweest in de bioscoop die echt leuk was!! Lekker achterover hangen in die stoelen, popcorn erbij die uiteraard voor het begin van de film op is, aircootje, colaatje..Heerlijk!! Vrijdag uitgeweest in Touche, was erg leuk, Jelle, Nadia, Renee, Ricky, de drie meiden van boven (Anouk, Babette en Michelle), Veerle, Esmé, Bas, Jana, Maurice.. En vast nog een hoop vergeten! Maar het was dus erg gezellig! Zaterdag wilden we nog naar zsazsazsu maar nadat Renee en ik The Help gekeken hadden thuis hadden we daar eigenlijk geen zin meer in. Zondag gingen we naar Fort Zeelandia maar we waren een half uur te laat voor de rondleiding dus dit zullen we zondag over moeten doen. In de middag wilden we naar een concert in de St Petrus en Paulus Kathedraal, want die is elke 4e zondag van de maand, blijkt dat we een week te laat waren – april heeft kennelijk 5 zondagen. Zijn we in onze nette kleertjes dus maar doorgegaan naar de Waterkant en ’s avonds lekker uiteten bij ’t Vat geweest met Clodagh en haar jarige huisgenoot, was ook erg gezellig! Casinootje gepakt, niet veel gewonnen of verloren, en lekker gaan slapen.

Gister (maandag) weer hard aan de bak, kon echt mijn bed niet uitkomen na al die leuke dingen, maar het moest. En het was weer prima hoor, op werk, heb het er erg naar me zin. Toen in de avond even met Renee gezwommen in het legerzwembad – de nodige pondjes eraf werken voor ik weer in NL terug ben.

Al met al geniet ik enorm van mijn laatste dagen. Nog maar 8 nachtjes in Paramaribo slapen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Joos:
    26 april 2012
    He zuster,

Nog maar een weekje en dan kom je alweer terug. Je zit zeker niet stil daar, zeg! Wat is die website van de stichting waar je stage loopt? Ik ben wel benieuwd. Doe je dan ook iets aan de lay out van die site?

Mooie fotos van jou, Jan en papa. Jullie hebben die week maar mooi in the pocket zo! Die vogelspin had van mij weg mogen blijven. Verder ziet t er allemaal heel gezellig uit.

Tot over een weekje, dan maken we het hier in ons landje ook weer gezellig met elkaar!

Liefs, Joos
  2. Joos:
    26 april 2012
    Ik wilde nog wat reageren maar ik moest 60 seconden wachten voordat ik een 2e reactie zou plaatsen.. Hier ben ik dus weer. Ik ben nog wel benieuwd naar zonsondergang van Nickerie want die was toch een van de mooiste??
    Als ie echt zo mooi was, mag je m ook bewaren tot wanneer je thuis bent, dan zie ik t dan wel ;)

xxxx Joos
  3. Viv:
    29 april 2012
    Amuserend verhaaltje weer! Klinkt als een stoer weekendje weg, naar Nickerie. Dat Suriname blijft je verrassen!
    Eergister alle foto's van Suriname gekeken met Jan! Geeft echt een leuk beeld!
    Tot heel snel weer! De pannekoekenlucht is inmiddels alweer uit je kamer hoor ;)
    Xx