Papa en Jan hier geweest

12 april 2012 - Paramaribo, Suriname

Lieve allemaal!

Pa en Jan zijn deze week hier in Suriname geweest en wat was het een belevenis! Buiten dat het alleen maar regende, dat alles 'veeeeel te lang duurde' - herinneringen naar mijn eerste dagen - en dat overal eigenlijk alleen maar kip te krijgen was, vonden ze het volgens mij erg leuk!

Toen zij aankwamen donderdag 5 april was ik in de buurt van het hotel wat gaan drinken om hen vervolgens direct tegemoet te rennen toen de taxi aankwam bij het hotel. Ze hadden een geweldig mooie kamer waar ik ook van warm water en van het eten en het zwembad heb mogen genieten. Die avond hebben we gegeten bij 't Vat wat erg gezellig en lekker was. Heerlijke hamburgers en omeletten stonden hier op het menu. De djogo's werden ook warm onthaald - dat zijn liter flessen bier - en toen zijn pa en jan vroeg naar bed gegaan. Het tijdverschil van inmiddels 5 uur merk je wel.

Vrijdagochtend ben ik vroeg naar hen toe gegaan en heb ik lekker met hen ontbeten. Het regende hard en we zouden op Kaaimannentour gaan deze avond. Dat hebben we even afgebeld. Ik heb hen de waterkant laten zien, en we hebben bij Jiji's gegeten, dat is heel leuk een terras aan de suriname rivier bij de waterkant. Hier stonden voor mij varkensmedaillons met Borgoe (plaatselijke rum) saus op het menu! Heerlijk! Jan en papa hadden lekker een stuk vlees. De kip hoefden ze niet perse meer (nu al!). Ik heb hen Broki laten zien waar ik salsales heb gehad. Ze vonden het allemaal karig omdat ze toen nog dachten dat dat het was, en dat was wel heel weinig! Maar vanwege goede vrijdag was alles dicht.

Zaterdag zondag en maandag zijn we op tour gegaan naar Jaw Jaw en Isadou wat een geweldige ervaring was met de liters water die uit de lucht kwamen. We sliepen in een hutje bedekt met bananenbladeren en we hadden hier en daar een lekkage, maar we hadden een leuke gids, leuke groep en een goede kokkin. We hebben de jungle bewandeld en we hebben Marron/inheemse dorpen gekeken. Zeker de moeite waard hoe deze mensen hier allemaal leven! Zaterdag was culturele avond en hebben we met de inheemsen gedanst en hebben zij ons laten zien hoe dat vroeger ging bij de slaven en hoe zij nu nog feest vieren. Zeer indrukwekkend en we hebben veel gelachen! Er stond alleen maar kip op het menu, wel in allemaal verschillende manieren en zeker niet vies! De surinamers weten wel wat je met kip kunt! Maandag gingen we terug en we hebben toen lekker in het hotel gedineerd. Wat een luxe ineens na zo'n basic weekend! De bedden bevielen de mannen ook erg goed!

Die maandagavond ben ik met Renee nog gaan kijken bij een soort festivalachtig feest op het Onafhankelijkheidsplein geweest. Dit was erg leuk! Even thuis geslapen daarna. Jan en pa hadden bijna gewonnen met Bingo in het casino van het hotel. Maar bijna is niet helemaal!

Dinsdag weer lekker ontbeten in het hotel. We hebben toen de winkelstraat bekeken en lekker bij het zwembad gelegen. Het weer was niet best. Bij de waterkant hebben we nog een lekker sapje gedronken. 's Avonds hebben we de Kaaimannentocht gedaan, het was toen wat beter weer - in ieder geval geen regen voor de verandering. Dit was zeker de moeite waard al was het allemaal niet goed geregeld, moesten we heel veel heel lang wachten en waren er enorm veel muskieten. Toch hebben we twee kaaimannentjes gevangen en hebben papa en Jan ze kunnen aaien en vast houden. Daarna lekker in de Waag gegeten waar Jan en pa lekkere wijn konden drinken wat hier erg zeldzaam is!

Woensdag moest ik werken en zijn papa en Jan om 12 uur naar mijn werk gekomen om het kantoorTJE te bekijken. Was erg leuk om te laten zien. We hebben wat bij het zwembad gechilled en hebben bij Zus en Zo gegeten wat ook erg lekker en gezellig was. 's Avonds even gechilled in het casino van het hotel. Papa en Jan hebben geroulette en geblackjacked. We hebben gebingoot en bijna gewonnen! Maar net niet helemaal.

Vanmorgen hebben we wederom maar nu voor de laatste keer heerlijk ontbeten, zoveel mogelijk haha want dat krijg ik de komende 3 weken niet meer! Met papa heb ik nog door de palmentuin gewandeld en hebben we mijn vestje opgehaald die ik die avond daarvoor bij Zus en Zo had vergeten. Gelukkig hadden ze hem nog! Aangezien ik hier verder geen vestjes heb...

Om 1 uur zijn papa en Jan weer met de bus naar het vliegveld vertrokken en ze zullen zo de lucht in gaan. Het was een geweldige week en volgens mij heeft iedereen genoten. Het was weer eens een totaal andere vakantie dan wat we gewend zijn met vakantie, maar het is enorm leuk om te kunnen laten zien waar je zit, waar je werkt en wat je doet.

Nog 3 weken te gaan, wat gaat de tijd ineens hard. Volop genieten nog maar even!

1. kayleigh:
    12 april 2012
    aftelleeeeeh....!
  2. Viv:
    12 april 2012
    Wat gezellig moet het zijn geweest, zeg! Ik kreeg van Jan mini updates, dus dit was zeker leuk om te lezen. Fijn dat jullie genoten hebben (ondanks de hoeveelheden kip met regen) en dat je ze hebt kunnen laten zien hoe jij daar nou leeft en hoe mooi ´t land eigenlijk is :)
    De tijd gaat zeker snel..!! Xx
  3. Koos Bruijn:
    13 april 2012
    Lieve Lies,
    het verhaal is vollédig waarheidsgetrouw!
    De Kaaimannentocht was alleen nog spectaculairder met duizende muggen en het korjaaltje waarin wij met z'n vieren zaten + stuurman , dat meer op een rollercoaster leek en dat in het pikke donker.Halverwege voer de stuurman de boot een dam op en moesten wij de boot er verder overheen trekken!Het was een fantastische week!Dikke kus Pa
  4. Jan:
    17 april 2012
    Lieve Lies,

Ik vond het allemaal heel leuk! Je had alles zo goed en leuk geregeld! Pa en ik hebben echt een goede indruk gekregen hoe jij daar nu eigenlijk zit! Het wachten viel ons idd een beetje tegen, maar daar kon jij niks aan doen en zo doen ze dat nou eenmaal daar.. Ben heel blij dat ik dit nog heb kunnen doen voor mijn eerste echte baan. Kijken hoe jij er zit en nu begrijp ik je verhalen nog beter! Het komische verhaal over Pa zijn schoenen en de wandel door de rimboe staat niet in je verhaal:).. Het was allemaal echt heel leuk en zal dit zeker niet vergeten! Gister de foto's aan mama en Joos laten zien! Erg leuk! Geniet nog maar even van die 3 weken, want het gaat allemaal veel te snel! Wees maar blij met je regen en 25 graden, want hier is het maar koud!
    Ik ga mijn fiets maar ophalen(Welkom in NL).
    Kus,