Nog een beetje meer gewend!

19 februari 2012 - Paramaribo, Suriname

Er zijn wat nieuwe fotos bij! Ik heb er meer maar dit is om een indruk te geven. Van de dolfijnentoer zijn fotos en verder random in het album Lize naar Suriname.

Maandag 13 februari 2012

Een beetje hard gewerkt vandaag. In een ziek zwak en misselijke positie ging ik naar Zus en Zo om een fiets te huren. Helaas waren alle fietsen verhuurd, misschien dat ze morgen weer binnen krijgen. Vanwege mijn ziek zwak en misselijke situatie heb ik Taxi Oscar maar weer gebeld of hij me wilde komen halen. Om half 5 was ik thuis en lag ik in mijn bed met een hoop vitamines, paracetamol en water in m’n mik. Vanavond zou ik naar de voetbal gaan met Boukje.

Om 6 uur werd ik wakker, deed ik boodschappen en toen ik thuis kwam viel alle elektriciteit uit. En het ging ook nog eens keihard, maar dan ook echt snoei-kei-mega-super en snoeihard regenen. Ik ben lekker buiten op de veranda gaan zitten, een windje om de oren met een heerlijke tropische regengeur en een biertje in de hand. Tot 9 uur heb ik daar gezeten, voetbal afgebeld want met die regen en geen elektriciteit had ik niet zoveel zin en energie (haha energie was ook bij mij uitgevallen! - flaauw) meer om te gaan. Om half 10 lag ik in bed, licht uit, en slapen. Heerlijk.

Dinsdag 14 februari 2012

Vandaag kreeg ik van Nadia het telefoonnummer van een meneer die fietsen verhuurt, ook wel Jopie’s Rent a Bike genoemd. Ik kreeg een meneer aan de telefoon en ik vroeg naar een fiets. Het antwoord was alsvolgt: Hij was nu in de stad, en hij had geen regenpak bij zich. Hij kon dus niet nu thuis gaan kijken of hij nog een fiets had. Ik moest maar even terugbellen als het een tijdje droog was gebleven, want als het droog werd ging hij naar huis, en dan kon hij kijken of er nog een fiets was.

Logisch toch?

Vanavond met Boukje eten bij Zus en Zo. Ik heb er zin in!

Zus & Zo belde dat ze een fiets hadden, dus die ben ik na werk gaan halen en ben veel te hard naar huis gefietst. Wat is het warm zeg! Half 5 was ik thuis en toen rustig aan gechilled. 7 uur naar Dumpling, eten met een aantal stagiaires.

Woensdag 15 februari 2012

Gister heerlijk gegeten met een paar (23 ofzo?) stagiaires :) Allemaal vrouwen, was erg gezellig!

Om half 1 gaan slapen en om 6 uur ging de wekker weer, en toen... OP DE FIETS NAAR WERK!

Veel te hard gefietst natuurlijk, dat Nederlandse tempo is niet goed voor je hier in Suriname. Ik moet meer de tijd nemen.. De bel werkt trouwens niet, maar ik zit te denken om bij een fietsenman een oorverdovende toeter te kopen. Zo’n stom belletje werkt hier echt niet hoor.

Dus vanmorgen op de fiets naar werk. Stressen natuurlijk dat ik niet te laat zou komen enzo. Het heeft me 50 minuten gekost om bij te komen van 15 minuten fietsen. Vanmiddag terug naar huis ga ik het rruuuuuussstig aan doen :) Dus.. In al mijn enthousiasme een fiets voor 2 maanden en het is dus eigenlijk veels te warm om te fietsen.

Begeleider gister: Morgenochtend ga ik je laten zien hoe je een conclusie maak. First thing in de morning. Begeleider om 0830: Ik moet nog even wat ‘dingen’ doen. Ik ga je zo laten zien hoe je een conclusie maakt, en even die brief bespreken die je hebt gemaakt. Begeleider om 09.30: Ga anders eerst maar even een broodje halen. Om 10 uur zijn die namelijk op. Ik moet nog even wat ‘dingen’ doen. Daarna zullen we alles gaan bekijken en bespreken. Dus ik naar ‘Dus dat’, maar de broodjes waren op. Ze hadden wel nog losse kroketten, frikandellen of bakabana’s. Dat is toch geen ontbijt/brunch/lunch? Dan maar naar het volgende tentje. Daar hadden ze nog wel broodjes maar alleen broodjes bakkeljauw. Ach, je moet alles een keer proberen dus zo ook een broodje vis om 10 uur ’s morgens of niet? Was eigenlijk wel heel erg lekker! Morgen weer! 11.40 is het nu. Nog geen begeleider gezien. Ik heb me gemeld toen ik terug was om 10 over 10, maar ja, ze zou er aan komen..

Donderdag 16 februari

Na werk wilde ik naar de stad gaan, maar het begon zo hard te regenen, niet normaal gewoon! Dus heb ik Lien afgezegd, want met zo’n tropische bui is het ook niets zo in de stad, en ben ik naar huis gefietst. Zeg maar gerust, gewaterfietst! Door plassen van 10 cm diep met de schoenen door het water als de trapper in de laagste stand was. Geweldig! Wat was dat leuk zeg. Wel een beetje eng omdat je niet weet of er een gat in de weg zit onder die plas. Om half 5 ging de zon ineens waanzinnig schijnen en heb ik lekker met mijn boek en een pak pinda’s op het balkon gezeten. Lekker de hele dag gelezen, en om 9 uur naar bed, nog een uurtje gelezen en toen gaan slapen.

Lekker in me rok naar werk – helemaal klaar met die warme broeken! Verder komt Wes naar Paramaribo in maart! Gesjellig gesjellig.

Vrijdag 17 februari

Erg mooi weer. Lekker na werk naar de stad gegaan met Nadia, slippers gekocht en een extra rok voor werk. Was erg gezellig! Nog even met Clodagh en Nadia bij de Waterkant gezeten en een biertje gedronken.

Toen ik thuiskwam zat er een salamander op een glas in de keuken! Zo cool! Ik wilde een foto maken maar toen was die al weg :(

Petje kwam me later halen en we zijn naar ’t Vat gegaan waar Lien met een aantal meiden zat. Daar wat gedronken en toen naar Castello gegaan. Was erg leuk – een leuk feest met leuke muziek in een tent die eruit zag als een garage met een verschrikkelijke vieze grond, maar wat een sfeer!

Zaterdag 18 februari

Lekker uitgeslapen en naar de Dolfijnen gegaan met z’n twintigen. We hebben er een heleboel gezien! Alleen foto’s maken is praktisch onmogelijk, tenminste voor mij – Josephine zou het misschien wel kunnen – omdat ze steeds heel plotseling boven komen en dan weer onder gaan en een tijdje wegblijven en je weet niet wanneer ze waar weer boven komen.

Het was ontzettend mooi weer en ik heb er echt van genoten!

We hebben ook een wandeling gemaakt over een oude plantage waar ze nu garnalen drogen. Er zijn hier niet veel plantages meer i.v.m. de kosten voor werknemers. Verder hangen overal vogeltjes in kooitjes, heel erg leuk! Ook hebben we vissen gezien die met hun ogen boven water zwemmen. Heel interessant haha en schilpadden (zo schrijven ze dat hier) gezien bij een meneer die die in dat dorpje van de garnalendrogerij had. Zie foto.

’s Avonds bij Nadia gechilled, toen naar ’t Vat en praktisch meteen door naar Zsa Zsa Zsu, de plaatselijke discotheek hier. Was erg druk, gezellig en vooral Nederlands. Zelfde idee, alleen komen er halverwege meisjes op het podium dansen met bijna niets aan, of een wit nat t-shirt, erg interessant. Al met al was het een geslaagde avond.

Ik mis jullie allemaal wel veel!

Xx Lies

1. simone:
    20 februari 2012
    hoi Lies,
    mooie verhalen weer,als je straks terug komt moet je weer wennen aan snel fietsen anders knalt iedereen achterop je fiets hi hi........groetjes uit een koud nederlandje xxx sje
  2. Viv:
    20 februari 2012
    Sprankelend verhaaltje weer! En zowaar 1 herkenbare dolfijn op de foto en 1 hoopje wat van alles kan zijn hihi :P Wow, erg mooi daar. Leuke foto's! En je verhaal is weer erg grappig, zoals altijd! Heb je nou helemaal niets spannends gedaan met Valentijn? En je moet nog steeds veel rustiger aan doen anders overleef je 't daar niet :D Alleen wel voor 10 uur je broodjes halen voortaan!

Xx
  3. cafe lange leo:
    21 februari 2012
    Lief. leuke kleine verhaaltjes, blijf je volgen veel plezier uit een koud nederland.
    leo
  4. Jan:
    25 februari 2012
    Leuk verhaal Lies! Heb erg gelachen! Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal. Wat fijn dat je het daar zo naar je zin hebt! Kus