Één maand in Switi Sranang

5 maart 2012 - Paramaribo, Suriname

Één maand ben ik alweer hier in Paramaribo!

Maandag 27 februari 2012

Gister naar de Mall met Nanice, maar die was dicht haha, ging pas half 5 open. Dus maar even boodschapjes gedaan in de Franchepanebuurt. Hele leuke buurt, ik fiets echt door een geweldige villawijk daar naartoe. Je ruikt het zwembadwater, tuinen goed onderhouden – zo kan het dus ook! Maar zodra je de Franchepanestraat inrijdt wordt het alweer ‘normaal’. Lekker veel in de zon gezeten vanaf 4 uur, lekker gelezen en niet veel gedaan. Doodmoe hier iedere keer.

Vandaag heb ik mij ziek gemeld op werk en ben ik naar de dokter gegaan, Asgarali. Vervelend mens, evenals de asistentes, ik bespaar jullie dit verhaal. Al met al heb ik hooikoortstabletten gekregen, antibiotica (roze ronde pilletjes in een zakje (?)) en een hoestdrank in een raar flesje dat eruit ziet als soyasaus. Anyhoe, hopen dat het gaat werken!
Nog even naar de Mall geweest met Nanice, die was nu wel open, en een satéetje gehaald om te eten met rijst ’s avonds, was ook zeker goed te doen! Lekker met een Baka Bana erbij :) Veel gelezen in mijn Surinaams Nederlands woordenboek dat ik van Kayleigh heb gehad, is erg grappig die taal haha. Maar ik spreek het niet hoor, pff.

Komend weekend óf alleen zaterdag naar Bergendal óf het hele weekend – vrijdag tot en met zondag – naar de bushbush. We zullen het beleven!!

Dinsdag 28 februari 2012

O o o o wat is het opstaan hier toch verschrikkelijk zwaar!! Maar het is me gelukt, lekker gedouched onder de koude douche met mijn nieuwe Kiwishampoo die schuimt als een malle, en een petito broodjo gegeten met Peter Pan Pindakaas – echt de allerbeste, met gewoon héle pinda’s erin ouwe! Daarvan gaat een pot mee naar huis! Wat nou pindakaas meenemen als je naar Suriname gaat? Je neemt het mee hiervandaan naar Nederland!!  Kopje camilliethee met honing erbij die helaas niet opgedronken kon worden in de haast – ik neem me wederom voor om mogen toch écht bij de eerste wekker op te staan – en vervolgens op de fiets gesprongen. Was ik bijijna op werk, ging het me toch een partij gieten! Snel onder een afdak gesjeesd, 10 minuten daar gestaan en toen kon ik weer verder. Had ik net zo goed mijn camillethee kunnen opdrinken, want te laat kwam ik toch wel haha.

Op werk aangekomen ligt daar een stapel dossiers (lees 5 dossiers) met werk wat ik afgelopen weken heb gedaan wat mevrouw van Dijk-Silos nagekeken heeft en 2 ingebrekestellingen die ik mag opstellen. Vandaag zal ik proberen niet te snel te werken, lukt waarschijnlijk niet. Ik ben nu langzaamaan wakker aan het worden met een kopje koffie en het typen van dit verhaal. Ik vind dat ik het toch wel aan het leren ben om in ieder geval rustig aan te beginnen. Dit zal ik, vrees ik, in Nederland weer af moeten leren.

Woensdag 29 februari 2012

Dinsdag geschuild voor 45 min onder een afdak voor een tropische regenbui voordat ik naar huis kon gaan. Thuis veel tripjes en dingetjes opgezocht die ik nog wil doen. Vanmorgen weer een tropische regenbui! Met de taxi naar werk en meteen na werk met de taxi terug. We leken wel een boot! Alles onder water. Toen ik thuis was ben ik met de fiets naar Combé Markt Jr. geweest hier om de hoek – had ik nog nooit opgemerkt. Dus door het water van 10 cm diep fietsend daar naar toe, veel groente en fruit gevonden. Thuis heb ik toen gevulde Sopropo gemaakt – errug lekker!!! Tomatensaus enzo – en maizena koekjes/taart – niet te vreten.

Toen nog met Anthon en Hanneke geskyped haha! Voor hun was het al 1 uur half 2! Was echt super leuk :) Daarna lekker 2 bladzijden gelezen maar zoooo moe… dus heb de oogjes maar toe gedaan.

Donderdag 1 maart 2012

Nu schijnt het zonnetje weer! Lekker op de fiets! – spring maar achterop de fiets, achterop bij mij.. lalalala lekker nummer. Tsja, had al me werk natuurlijk dinsdag af, en 1 ingebrekestelling woensdag, dus heb nu niets te doen. Wachten tot Reshma en mevrouw van Dijk komen zodat ik aan hun hoofd kan zeuren voor werk, en om te vragen of ik in de week dat Wes komt een lang weekend vrij mag krijgen om tochten te maken! White Beach, Colakreek, die grappen.

Halve dagen, lang weekend vrij, ze zal erover nadenken. Waarom is het bij mijn onbetaalde, onverplichte, vrijwillige, niet-voor-de-universiteit-nodige, ik-wil-zo-graag-zelf-wat-leren-in-de-praktijk, op-basis-van-een-nul-uren-contract, stage zo verschrikkelijk moeilijk om een beetje vrij te krijgen als je tóch geen werk te doen hebt? Ik snap het niet. Bij andere stages zijn ze veel makkelijkers. Anyway, we gaan eens even kijken hoe dit allemaal uitpakt. Mijn bemiddelingskantoor gaat mijn stage er even op aanspreken dat ik er niets van leer. Misschien word ik straks wel serieus genomen, WHOOAAAWWW! I like :) – en krijg ik ook nog werk! Humm.. krijg ik misschien helemaal geen vrij meer, haha! Wateffa, we zien t allemaal wel.

Na werk met Clodagh gechilled @ Waterkant, was wel echt mega chill. Dennis de plusminus 60 jarige surinamer, die 12 jaar in amsterdam heeft gewoond maar nu weer 4 jaar in suriname woont, die heel veel van muziek houdt en altijd danst als hij muziek hoort, heeft mij zijn nummer gegeven op een briefje – afwijzen lukt niet – met daarop: Bel me SCHAT *het nummer* Dennis. Aardig he?

Vrijdag 2 maart 2012

Gefeliciteerd Mechteld!

Vandaag even mijn voogdij-zaken afmaken die ik gister heb gekregen, en nadenken over tochtjes die ik wil maken. Morgen naar Berg en Dal, super veel zin in. Dit gaat dus een mega lang verslag worden voor op de Reislogger aangezien dat ook bij deze week hoort :)

Vandaag wat eerder van werk vertrokken, nieuwe sandalen voor werk gekocht – weer niet geslaagd voor een regenpak – en thuis mijn tas ingepakt voor morgen. Bij Nadia heb ik pannenkoeken gegeten :) hoe chill, en daarna bij het vat wat gedronken met Nadia, Nanice, Paulette, Veerle en Esmée. Echt super gezellig :)

Om 11 uur lekker naar huis en mijn bedje in gegaan.

Zaterdag 3 maart 2012 – BERG EN DAL!!

De foto’s komen later, ik heb er namelijk in totaal 450 die ik niet allemaal kan plaatsen. Ik zal wat algemene indrukken voor jullie eruit halen, en die op deze site plaatsen, maar dat komt dus nog :)

Als ik dat gedaan heb stuur ik de mensen die aangemeld zijn voor de e-mailnotificatie een e-mail dat de foto’s geplaatst zijn, en op fb zal ik het ook wel even aangeven :)

Om 8 uur naar Sam en Laura gegaan, om toen Quincy en Sade op te halen op weg naar Berg en Dal. Het was helemaal niet zo ver rijden als gedacht, binnen een uur en 20 minuten waren we er!

We hadden een hutje – dak van bladeren op palen – en een picknicktafel daaronder. Sam had de hangmat meegenomen en deze opgehangen, super chill is dat! Ik ga ook een hangmat scoren ergens voor thuis op het balkon :P

Om half 11 zijn we eerst gaan hiken – een junglewandeling naar de top van de berg waar je echt een super uitzicht had, zoals je op de foto’s kunt zien :) en we hebben het huis van de voorouders van Seedorf gezien :) en het verhaal van de heer Charles die veel slaven bevrijdde daar en hen allemaal persoonlijke namen gaf. Slaven hadden namelijk dezelfde naam vroeger. Seedorf is een van de namen die Charles aan een bevrijde slaaf heeft gegeven.
We hebben daar het blanke kerkhof gezien – mooie grafstenen met een hekje eromheen – en zwarte kerkhoven – een bolle paal voor een vrouw en een puntige paal voor een man. De namen hoefden er niet op want slaven heetten immers allemaal hetzelfde.

Om 12 uur waren we terug bij het hutje en hebben we eten gehad van Anouschka en Ramona, tourguides van budgettours.info. Het was allemaal erg goed geregeld :).

Om 1 uur zijn we gaan canopy-en. Wat vet!! Al slingerend aan een kabelbaan door de bomen met een uitzicht – WHOAHW! Je had er bij moeten zijn. De foto’s geven een beetje een indruk! Haha.

De slinger over de Surinamerivier was wel echt het toppunt, ge-wel-dig.

Om 3 uur waren we terug en om kwart over 3 zaten we alweer in een kayak om te gaan kayakken op de Surinamerivier. Ik heb helaas geen Kaaiman gezien die anderen wel gezien hadden, maar ik was weer eens te laat :( Onder begeleiding met Sade kon ik best goed kayakken! Haha. Het was erg vermoeiend maar wel heel stoer. Ook het zien van die bomen die gewoon uit het water groeien, wat dan? Echt geweldig mooie dingen gezien en super grote vogels en aasgieren. Ooja mensen zagen ook een Toekan – die heb ik ook gemist.

Om half 5 waren we weer terug van het kayakken en zijn we lekker gaan chillen – ik in de hangmat. En even gezwommen in een afgezet stuk water met netten, omdat er Piranhas zwemmen in de Surinamerivier. Deze zouden volgens de gids uitgezet zijn om te voorkomen dat slaven wegliepen en de Surinamerivier over zwommen. Echt!

Om half 6 zijn we naar huis gereden waar ik om 7 uur aankwam. Lekker mijn gevulde sopropo gegeten met rijst, gedouched en gechilled, en om 10 uur naar Sade en Quincy gegaan.

Daar even gechilled, biri gedronken en nieuw uitgevonden super lekkere kroepoek gegeten. Om 1 uur vertrokken we naar Zsa Zsa Zsu, wat een geweldige avond was en waar we ook salsagedanst hebben – althans geprobeerd hebben! Volgende week beginnen met salsalessen en dan kan ik het echt :)

Zondag 4 maart 2012

Lekker tot 14.00 geslapen, even met papa en mama geskyped en om 17.00 bij Broki om in te schrijven voor salsa. Helaas was dit op dat moment niet mogelijk, en hebben Nadia en ik het nummer gekregen van de docent om te bellen. We hebben namelijk de eerste les gemist omdat we niet wisten dat het al begonnen was, en we hopen dat we nog mee mogen doen. Morgen even bellen dus! Toen boodschapjes gedaan en gemarineerde kippenpootjes met bami gegeten. Was erg goed gelukt :)

Morgen weer werken, hopelijk krijg ik meer werk of krijg ik de vrije/kortere dagen die ik wil als Wes langskomt. Dan is er tenminste mogelijkheid om meer te gaan bekijken in dit mooie land.

Xx en Liefs

Lies

1. Jan:
    Lies!
    Wat een leuk verhaal weer! Wat onderneem je daar veel zeg! Gelukkig laat je je niet van de wijs brengen door al die regen, maar ga je gewoon lekker al die markten af etc. Een hangmat voor het balkon lijkt me een uitstekend idee. Daarbij dan mss een beetje zon en een biri. dan canopyen lijkt me ook erg vet, Vondelpark dan maar?:)
    Hopelijk krijg je meer werk of mag je wat dagen vrij voor wéér mooie uitstapjes!
    Kus
  2. Viv:
    5 maart 2012
    Het verhaal was zeker lang, maar zeker niet TE lang! Ff eruit na al het harde werken (hihi), wat gaaf zeg dat Berg en Dal! Ik heb ook gecanopy-ed, das leuk hè! Jammer dat je ff die mooie dieren hebt gemist, maar wellicht komt die kans er nog een keer.
    Wat leuk dat je al die gerechten voor jezelf klaarmaakt trouwens, klinkt heerlijk!
    Hopelijk krijg je een beetje meer en 'moeilijker' werk op je stage en mag je ook af en toe en lang weekend vrij.. De eerst maand is alweer om; de tijd vliegt!

Succes en plezier nog verder enne... je smileys doen 't in je bericht! :D
    We zien je foto's tegemoet.

Xx
  3. Joos:
    Lieve zus,

Klinkt allemaal alsof je steeds meer je draai vindt daar!! Wat gaaf dat berg en dal.
    Hopelijk doen die roze pilletjes en de soort soya saus het een beetje!
    We missen je hier, maar super om steeds je verhalen te lezen en je online te zien. Dan ben je toch wat dichterbij voor ons gevoel!
    Liefs, ook van Bas!
    Joos xxxx
  4. Hanneke:
    6 maart 2012
    Wow, klinkt inderdaad vermoeiend, maar superstoer die hele tocht! 450 foto's is ook echt megaveel haha! Ik hoop dat je snel wat meer te doen krijgt, to keep you off the street young lady! ;) Of juist meer vrij inderdaad, zodat je tijd hebt om nog meer mooie foto's te maken! ;)

Skypen was idd superleuk! Ik was ook echt kapot... Ging om kwart voor 2 slapen en toen ging Anthon nog even met jou praten haha, maar het was het zeker waard!! :)

Dikke kus!
  5. Mama:
    9 maart 2012
    Lief Lieske Su,

Wat geweldig allemaal en wat maak je veel mee en dan ook nog blijven lachen, als ik zo naar je voetjes kijk op de laatste foto vergaat mij het lachen wel zeg, ik zou schoentjes aan doen maar ja !! Je hebt enorm veel plezier dat is te zien en prachtige foto's. Succes met je nieuwe werk, komt vast goed,
    liefs mama xxxxxx